przygotowania do rejsu

Sputnik II – remont przed rejsem dookoła świata.
Choć sezon żeglarski się skończył, to nie ma czasu na odpoczynek. Jacht Sputnik II przechodzi właśnie niezbędny remont. Kadłub jachtu jest szlifowany, likwidowane są ogniska osmozy. Całkowicie wymieniana jest instalacja elektryczna, tak aby była odporna na słoną, oceaniczną wodę. Sputnik II będzie też doposażony w nowe akumulatory i baterie słoneczne. W pracach remontowych Mateuszowi pomagają: żona Karolina, tata Mieczysław, oraz członkowie Jacht Klubu Kamień Pomorski Andrzej Czerwiński i Artur Skakuj.

Od naszego sponsora firmy Makanu otrzymaliśmy potężne wsparcie w postaci nowej tratwy ratunkowej Crewsaver ISO Ocean Liferaft 4 Person. To taki rodzaj pomocy, który może kiedyś dać nam szansę wyjść cało z feralnej sytuacji. Oby się taka nigdy nie zdarzyła, ale lepiej dmuchać na zimne.
Tratwa którą wybraliśmy to czteroosobowy model oceaniczny (over 24 hours), który zawiera w zestawie wszystko, co jest potrzebne by czekać w niej na pomoc kilka dni. W środku są racje żywnościowe, woda pitna, flary, zestaw pierwszej pomocy i wiele innych niezbędnych gadżetów. Postaramy się opisać i pokazać wam jak taką tratwę zamontować na stosunkowo małym jachcie. Zobaczcie >>> film <<< na którym pokazane jest działanie i budowa tratwy.

Makanu dostarczyło nam także do przetestowania nowe na polskim rynku maty poliestrowe GISATEX Drywave, które mają pomagać w walce z zawilgoceniem materacy jachtowych. Już dawno szukałem rozwiązania tego problemu, znanego chyba wszystkim żeglarzom. Materac wykonany z pianki, który raz zmoknie bardzo trudno wysuszyć. Taka pianka może się potem stać siedliskiem grzybów i źródłem paskudnego zapachu w jachcie. Niemiecki producent stworzył specjalną matę o strukturze 3D, którą wystarczy włożyć pomiędzy piankę a pokrowiec po spodniej stronie materaca, co zapewnia gąbce możliwość odparowania. Sprawdzimy!

Wymieniamy całą instalację elektryczną.
Mietek wyczarował nową tablicę rozdzielczą. Oczywiście z mahoniu… W końcu SPUTNIK II to nie byle jaka łajba!
Podzespoły BEP Marine prosto z Nowej Zelandii zakupione u Jurka w Eljachcie. Lipy nie ma!
Całość do kupy poskładał kolega z klubu Artur Skakuj, który ma niesamowitą cierpliwość i zamiłowanie do kabelków. Jego robotę mogę z czystym sumieniem polecić innym żeglarzom (tel. 697520015)

W żaglowni Sail Service wykonywane są obecnie nowe żagle dla SPUTNIKA II.
Będziemy się starali pokazać wam poszczególne etapy ich powstawania.
Materiał grota to dakron AP 280/320. Mocny, ma wytrzymać długi rejs. Gramatura 280/320 łączona, lik tylny i dolny wzmacniany AP 320.
Żeby był szybki zastosowano krój triradialny i pełne listwy. Pełne listwy mam też w starym grocie chociaż w oryginalnym projekcie Shipmana 28 są krótkie. Z pełnymi listwami żagiel się dużo mniej zużywa i lepiej ciągnie.
Krój triradialny daje lepszy rozkład sił w materiale zwiększający wytrzymałość żagla (więcej szwów) i lepszy profil. Pozwala też na łączenie tkanin o różnych gramaturach. Dzięki takiemu krojowi żagiel dłużej trzyma kształt. W zasadzie stosuje się go do jachtów regatowych ale zawsze lepiej mieć trochę więcej ciągu.

Wspaniały sentymentalny wieczór u Jurka Byczkowskiego. Emerytowany kapitan żeglugi wielkiej przekazał nam kilka swoich bezcennych skarbów. Wielkie dzięki Wilson!

„GDY NASZE GURU GPS NAS OPUŚCI” czyli warsztaty z astronawigacji u kapitana Adama Kantorysińskiego. Dobrze być przygotowanym na sytuajcię, kiedy elektronika wysiądzie i trzeba będzie odnaleźć się gdzieś na środku oceanu. Poza tym coś trzeba robić w trakcie trawersowania Atlantyku i Pacyfiku!